Timelapp groeit door!

Update 17 oktober 2018: Al 640 abonnees: Timelapp loopt voor op prognose!. Zie updates voor meer informatie.

Introductie

Afgelopen jaar hebben wij (Aad Glasbergen, Jeroen Veen en Eelco Bakker) het bedrijf Timelapp overgenomen. Timelapp is het abonnement op je leven, namelijk een app voor je smartphone die het makkelijk maakt om elke maand 10 foto’s van je leukste en dierbaarste herinneringen af te laten drukken en thuisgestuurd te krijgen. En dat alles voor een bedrag van €6 per maand.

Op dit moment maken we al meer dan 500 mensen maandelijks blij met Timelapp foto’s en dat zonder veel marketinginspanningen. Het afgelopen jaar hebben we keihard gewerkt om de app te updaten en we zijn nu klaar om breed de markt in te gaan!

Kijk op www.timelapp.nl voor meer informatie!

Het team

Door de mix van techniek, marketing en bedrijfskundige ervaring zijn alle kwaliteiten in huis om van Timelapp een succes te maken.

Aad Glasbergen

Als zeer ervaren ict-er is Aad de techneut van Timelapp. Naast andere Apps heeft hij samen met zijn team de Apps en het beheerssysteem van Timelapp ontwikkeld. Het geeft hem veel voldoening om mooie en voor klanten bruikbare apps te ontwikkelen.   

Aad heeft ook een achtergrond in de fotografie. Zijn kennis opgedaan aan de fotovakschool komen zeer van pas bij een product als Timelapp.

Eelco Bakker

Al ruim 10 jaar actief als ondernemer, met ruime ervaring in het begeleiden van startups. Hij haalt veel energie uit het bedenken van nieuwe concepten en businessmodellen, maar gaat graag door in de uitvoering hiervan. Het uitzetten van groeistrategie en realiseren van groeifinanciering heeft hij bij meerdere startups gedaan.

Naast een functie als adviseur is Eelco ook aandeelhouder in startups JakeFood en Ticketguard, waar hij beide bedrijven succesvol begeleidde met financiering.

Jeroen Veen

Heeft van zijn hobby zijn werk kunnen maken. Jeroen is verantwoordelijk voor alle marketing in en om Timelapp. De passie voor Social Media is al in 2013 begonnen toen hij begon met zijn account op Instagram. Op dit moment, 5 jaar later, heeft hij meer dan 250.000 volgers in verschillende niches.

Naast Instagram heeft hij zich ook ontwikkeld in alle andere Social Media platformen. De connectie met Timelapp was met Jeroen snel gemaakt. Hij maakte voor zijn werk dagelijks al foto’s en kan daar nu daadwerkelijk ook wat mee doen.

Juridische structuur

Timelapp is een BV met bovenstaande teamleden als drie aandeelhouders. Elk teamlid heeft 33,3% van de aandelen in bezit.

Waarom Timelapp?

Wij hebben Timelapp overgenomen omdat wij veel potentie zien in dit product. Als je nu je telefoon opent, hoeveel foto’s staan er dan in? Honderden, misschien wel duizenden? Eigenlijk is dit ontzettend zonde; dat leuke etentje met je vrienden van vorig jaar was je eigenlijk alweer vergeten, of die ene leuke avond die je op vakantie had, of misschien wel foto’s van je kind of kleinkind. 

Allemaal momenten die een jaar later vergeten zijn of verstopt zitten op je mobiel. Met Timelapp krijg je de ouderwetse foto in een nieuw jasje: maandelijks geprint thuisgestuurd! Perfect om op te hangen, in te plakken of juist iemand cadeau te geven.

Het afgelopen jaar hebben wij in stilte gewerkt aan een splinternieuwe app (voor iOS en Android) en een backend systeem waar de app op draait, beide gericht en gebouwd voor groei. Nu de app af is en draait wordt het tijd voor de volgende stap.

Markt en doelgroep

Doelgroep

Timelapp richt zich op een aantal doelgroepen, maar de primaire doelgroep betreft vrouwen tussen de 25-45 jaar oud, woonachtig in kleine tot grote steden. Deze doelgroep heeft jonge kinderen, een actieve leefstijl en een drukbezet sociaal leven. Gemak is het kernwoord; of het nu om boodschappen of kleding gaat, deze doelgroep is gewend online te winkelen en abonnementen af te sluiten op diensten die hun leven leuker, prettiger en makkelijker maken. De mobiele telefoon staat centraal in veel aspecten van het leven, daarmee wordt alles geregeld.

Markt

De markt van fotoprints groeit de laatste jaren gestaag door. Ondanks de toenemende digitalisering, wordt jaarlijks wereldwijd 1,7 triljoen uitgegeven aan fotoprints. In een markt als Duitsland alleen laten onderzoeken een stijgende lijn zien van 162 miljoen in 2012 naar 225 miljoen in 2018.

De smartphone wordt ook steeds meer het apparaat waar deze foto’s mee worden gemaakt, aangezien de kwaliteit van smartphone camera’s de klassieke fotocamera benadert of veelal overstijgt. We zien dan ook in onderzoek terug dat 20-25% van alle geprinte foto’s afkomstig is van een smartphone.

Concurrentie

We opereren in een markt waar je veel prijsvechters ziet als Hema, Albelli en Kruidvat. Wat deze partijen missen is de eenvoud en het ritme, waarmee Timelapp gebruikers op een positieve manier ‘dwingt’ om elke maand leuke momenten te kiezen. Het maken van de ‘timelapse’ van je leven, niet alleen maar 1x per jaar de vakantiefoto’s afdrukken.

Kijken we specifiek naar fotoservices als Timelapp, dan is in Nederland slechts 1 concurrent te zien. Deze heeft echter geen mobiele app, maar gekozen voor een website. Bovenstaande onderzoeken en algemene trendrapporten laten echter meer en meer zien dat de mobiele telefoon het primaire apparaat gaat worden waarmee mensen producten en diensten gaan afnemen.

Financieringsvraag

Om deze volgende stap kracht bij te zetten hebben we de hulp van jullie nodig. De totale financieringsbehoefte die wij hebben is €60.000. Dit bedrag willen we via een campagne op All4Funding ophalen bij enthousiaste investeerders. De crowdfundinglening is een annuïteitenlening met een looptijd van 5 jaar, waarvan het eerste jaar aflossingsvrij is. De aflossingen starten in jaar 2. De rente voor de investeerders is 7% per jaar. Investeerders betalen éénmalig administratiekosten aan All4Funding ter hoogte van 0,9% van de inleg. Deze kosten worden ingehouden van de eerste betaling van de rente en aflossingen.

Met het opgehaalde bedrag willen we maandelijks nog meer mensen blij gaan maken met Timelapp foto’s. Hoe? Door extra marketing om meer gebruikers aan te trekken. Het bedrag zal ook deels worden gebruikt om de app nog beter en uitgebreider te maken. Ook het toevoegen van producten, zoals een handig fotoalbum, fotolijstjes en giftcards behoren tot de plannen.

Daarnaast wordt op de achtergrond al gewerkt aan een variant die ook werkt in je browser. Op deze manier kun je ontzettend makkelijk switchen tussen je telefoon en de foto’s op je computer.

Het is goed om te weten dat geen van de drie eigenaren financieel afhankelijk is van Timelapp, dit zal het komende jaar ook niet het geval zijn.

Rendement en beloning

Voor elke investering krijg je natuurlijk iets terug! Wij bieden je 7% rente per jaar, voor de looptijd van de lening van vijf jaar. Maar naast deze financiële beloning hebben we nog wat leuke extra’s, in Timelapp stijl!

Extra beloning

We willen onze investeerders graag een extra beloning bieden, in lijn met ons mooie product.

  • Bij een investering van €250 of meer krijg je 2 maand Timelapp cadeau (t.w.v. €12)
  • Bij een investering van €500 of meer krijg je 4 maand Timelapp cadeau (t.w.v. €24)
  • Bij een investering van €1000 of meer krijg je 8 maand Timelapp cadeau (t.w.v. €48)
  • Bij een investering van €2500 of meer krijg je 12 maand Timelapp cadeau + een mooi leren album (t.w.v. €100)
  • Bij een investering van €5000 of meer krijg je 12 maand Timelapp cadeau + een foto-waardige experience voor 2 personen (t.w.v. €350)

Daarnaast zal iedere investeerder worden uitgenodigd voor het Timelapp feest die dit najaar zal plaatsvinden! We vertellen jullie dan over onze plannen en laten zien hoe de groei verloopt.

Cijfers

Omzet en resultaten

De omzet zal in 2018 naar verwachting uitkomen op € 32.000. Eind 2018 en 2019 zal er veel worden geïnvesteerd in marketing zodat in 2019 een omzet kan worden gemaakt van € 210.000. In de jaren er na zal de omzet verder stijgen, mede door internationalisering. De verwachte omzet voor 2020 tot en met 2022 zijn respectievelijk € 954.000, € 2,1 miljoen en € 3,7 miljoen.

In 2018 en 2019 verwachten we nog geen winst te maken. Deze jaren staan in het teken van investeren. In 2018 hebben we met name geïnvesteerd in het goed neerzetten van de app. In 2019 gaan we zwaar investeren in marketing (met name in social media) om snel te groeien in het aantal abonnees. Eind 2019 willen we de Duitse markt betreden. In 2020 blijven we investeren in marketing, maar doordat we dan verwachten meer abonnees te hebben, zullen we naar verwachting € 50.000 winst maken. De winst zal in 2021 en 2022 naar verwachting verder groeien naar € 475.000 respectievelijk € 950.000.

Stand van zaken: sinds de lancering van de nieuwe apps, is een sterke groei zichtbaar, met minimale marketinginspanningen. Sinds de herlancering (eind augustus) zijn er in een maand tijd bijna 200 klanten bijgekomen, van 320 naar 500 gebruikers in totaal!

Aflossingscapaciteit
We maken gebruik van een éénjarige aflossingsvrije periode. Dit geeft ons meer ruimte om de investeringen te doen die we moeten doen. De liquiditeiten om de rente en aflossingen in 2018 en 2019 te voldoen komen met name voort uit de financieringen die we aantrekken. Vanaf 2020 verwachten we de verplichtingen uit de exploitatie te kunnen voldoen. Vanaf 2020 wordt de aflossingscapaciteit snel groter.

Solvabiliteit

Tot nu toe is alles betaald met eigen geld van de aandeelhouders. Dit is de eerste lening die TimeLapp aangaat. De solvabiliteit na deze financiering is 30% wat goed is te noemen.

Zekerheden

Voor deze crowdfundinglening worden geen zekerheden afgegeven. Wel tekenen de aandeelhouders een niet-onttrekkingsverklaring. Deze verklaring houdt in dat er geen dividend wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders zolang de lening nog loopt en de solvabiliteit lager is dan 50%. Naast deze crowdfundinglening zijn er voor Timelapp momenteel geen andere verplichtingen.

Gedetailleerde cijfers (exploitatie en liquiditeit) zijn beschikbaar en kunnen opgevraagd worden bij Eelco Bakker - eelco@timelapp.nl

Tot slot

Hopelijk ben je nu net zo enthousiast als wij zijn over deze mooie app. Ondersteun ons met een investering vanaf €100 en wij gaan hard aan de slag om er een succes van te maken.

Groeten van team Timelapp

Aad Glasbergen
Jeroen Veen
Eelco Bakker

Toelichting rating door All4Funding

De onderneming ontvangt van All4Funding een S3 rating. De S staat voor starter. Normaal gesproken zijn ondernemingen die net gestart zijn risicovoller. Positief aan deze onderneming is dat het product al enige tijd in de markt is en zonder veel marketinginspanningen al 500 klanten heeft. De omzet uit de huidige 500 abonnees is voldoende om aan de verplichtingen van de crowdfundinglening te kunnen voldoen, maar dan zullen de investeringen moeten worden uitgesteld. Verder hebben de ondernemers van het bedrijf allemaal ondernemerservaring, variërend van 3 tot 9 jaar. De ondernemers zijn de komende tijd niet afhankelijk van inkomsten uit de onderneming en er is een niet-onttrekkingsverklaring. Er is naar verwachting voldoende liquiditeit aanwezig om aan de verplichtingen te voldoen. Graydonrating: de Graydonrating van Timelapp is B wat een gemiddeld risico inhoudt.

Updates

Al 640 abonnees: Timelapp loopt voor op prognose!

Geplaatst op 17 oktober 2018 om 14:29

De nieuwe apps zijn nu 6 weken live en inmiddels zijn we gegroeid van 320 naar 640 klanten! Met deze toename in gebruikers liggen we voor op de geprognotiseerde groei. Dit aantal hadden we pas eind november verwacht te behalen. De verwachting is nu dat we richting of over de 1.000 gebruikers gaan voor het einde van het jaar. Met name op Instagram ontstond er in korte tijd veel aandacht voor de app. Begin oktober kregen een aantal influencers hun eerste foto’s, dit bleek een schot in de roos! Veel nieuwe klanten en positieve reacties (zie foto’s in de bijlage).

We zijn op de achtergrond druk bezig om kleine verbeteringen door te voeren. Nadat de campagne is afgerond gaan we een aantal belangrijke extra’s toevoegen. De eerste is de mogelijkheid om meerdere foto’s gelijktijdig te selecteren, hiermee versoepelt het selectieproces. Een tweede belangrijke functie is het ‘referral model’. We willen graag dat enthousiaste gebruikers ambassadeur worden. Met een referral model kunnen bestaande gebruikers 1 gratis maand weggeven aan nieuwe klanten. In ruil daarvoor krijgen ze korting of leuke extra’s! Met deze optie verwachten we een belangrijke extra groeimotor te creëren voor het bedrijf.

€ 17.400,00
geïnvesteerd van de € 60.000,00

29,0%

Dit project sluit op 16 november 2018 om 15:29 uur (3 weken, 5 dagen van nu).

Begin met investeren
Rating
S3 - starter, redelijke financiële verwachtingen
Graydon rating
B
Financiering
annuïteitenlening (eerste jaar aflossingsvrij)
Rente per jaar
7,0%
Looptijd
5 jaar

Reacties van investeerders

Jos Janssen

Toegevoegd op 7-10-2018 20:56

Succes heren, dat er maar veel fantastische fotoprints bij tevreden klanten afgeleverd kunnen worden